Blogs: Ja investoram ir  taisnība, tas nepalīdz, ja viss tirgus ir nepareizs

Samuli Outinen blogi

Tirgus ir sarežģītu procesu kopums, un, pamatojoties tikai uz cenu līkni, nav iespējams izdarīt secinājumus, lai atrastu labu ieguldījumu objektu, raksta Mandatum Life Ieguldījumu portfeļu vadītājs Samuli Outinen.

Grafiski akciju tirgus bieži tiek atainots kā divdimensiju līkne, kur uz vertikālās ass redzama cena un uz horizontālās ass – laiks. Šāda veida attēls uzreiz dod priekšstatu par to, kā akciju cena biržā ir attīstījusies noteiktā laika periodā.

Tomēr patiesībā tirgus ir daudz sarežģītāka vienība. Izmantojot cenu līkni vai jebkuru citu grafiku ar diviem mainīgiem lielumiem, ir gandrīz neiespējamui izdarīt secinājumus, lai atrastu labu ieguldījumu objektu.

Papildus cenu līknei, pieņemot lēmumus par ieguldījumiem, daudzi investori, piemēram, uzmanīgi seko analītiķu prognozēm. Problēma ir tā, ka rezultāti vai izaugsmes prognozes ne vienmēr ir precīzas. Turklāt tirgus procesi bieži virzās uz priekšu ātrāk: kursi svārstās augšup vai lejup, pirms analītiķi paspēj atjaunināt savas prognozes.

Pat, ja iedomātos, ka ieguldītājs precīzi zinātu uzņēmuma nākamā gada peļņu, tas vēl nenozīmē, ka uz šī pamata viņš spētu pieņemt pareizu ieguldījumu lēmumu. Attiecīgajam ieguldītājam būtu jāspēj arī pareizi novērtēt to, ko citi investori (ne tikai analītiķi) sagaida tirgū.

Savulaik ekonomists John Maynard Keynes aprakstīja tirgu kā skaistuma konkursu, kurā konkursantiem ir jāizvēlas visskaistākā persona pēc pārējo konkursantu vērtējuma. Šādās sacensībās nav pietiekami izvēlēties skaistāko tikai no sava viedokļa, bet jāprot paredzēt, ko citi uzskata par skaistāko. Patiešām gudrs spēlētājs izvēlas to, ko citi sagaida no citiem, un tā tālāk.

Pat, ja iedomātos, ka ieguldītājs precīzi zinātu uzņēmuma nākamā gada peļņu, tas vēl nenozīmē, ka uz šī pamata viņš spētu pieņemt pareizu ieguldījumu lēmumu. Attiecīgajam ieguldītājam būtu jāspēj pareizi novērtēt arī to, ko citi investori (ne tikai analītiķi) sagaida tirgū.

Labu piemēru šai sakarībai starp tirgus noskaņojumu, investoru cerībām un reālo pasauli varējām novērot janvārī. Pazīstamā automašīnu riepu ražotāja Continental akciju cena krasi samazinājās pagājušā gada beigās. Pēc ilgstošas kursa lejupslīdes Continental beidzot sniedza paziņojumu par finanšu rezultātiem. Tomēr pēc janvāra paziņojuma Continental akciju cena pieauga. Tātad tirgus prognozes par sagaidāmiem rezultātiem bija vēl sliktākas. Izmantojot Keynes skaistuma konkursa metaforu, rezultāts bija skaistāks nekā gaidīts.

Līdzīgi piemēri ir bijuši vairāki, vācu ķīmijas uzņēmums Covestro, franču mājsaimniecības preču ražotājs Maisons du Monde, par Somiju uzreiz prātā nāk UPM un Stora Enso. Pagājušā gada beigās tie visi piedzīvoja strauju cenu kritumu bez būtiskām izmaiņām nākamo gadu peļņas perspektīvā.

Tā kā īstermiņa akciju kursu attīstība ir šāda veida spēle, Mandatum Life portfeļa pārvaldība koncentrējas uz uzņēmumu ilgtermiņa potenciālu. Novērtējot uzņēmuma attīstību ilgākā laika periodā, iespējams iegūt labāku priekšstatu par to, kāda ir uzņēmuma patiesā vērtība tagad un nākotnē.

Piemēram, kaut vai UPM. Es pats nekādā veidā neesmu draugos ar P/E koeficientu, kas parāda cenas un peļņas attiecību. Tas ir tikpat vājš pamatojums ieguldījumu veikšanai kā cenu līkne, jo neko nepastāsta par uzņēmuma naudas plūsmu, bilanci, rentabilitāti vai, piemēram, par ieguldītā kapitāla peļņu, bet to izmanto kā piemēru vienkāršošanas un ilustrācijas nolūkā.

Pagājušā gada rudenī UPM akcija maksāja 34,5 eiro, un tai pašā laikā tirgus no uzņēmuma sagaidīja 2,2 peļņu par katru akciju, tātad tulkojot, P/E koeficients attiecībā pret paša uzņēmuma vēsturi bija pārāk augsts, 15.7. Tomēr pagājušā gada beigās UPM akciju cena, salīdzinājumā ar šiem maksimālajiem rādītājiem, samazinājās par vairāk nekā trešdaļu. Ja pieņemam, ka UPM atbilstošais P/E koeficients būtu tā vidējā vērtība ilgā laika periodā, apmēram 13, tad, pamatojoties uz gada beigu cenu kritumu, investori sagaidīja, ka UPM peļņa vasarā samazināsies par 25 procentiem no prognozētā. Šāds peļņas kritums UPM līdzīgā uzņēmumā jau nozīmētu nopietnas problēmas pasaules ekonomikā. Iepriekš minētā metode nekādā ziņā nav zinātnisks vai vienīgais veids šī jautājuma apdomāšanā, bet bieži vien tas ļauj redzēt lietas perspektīvā un palīdz uzskatāmāk iedomāties situāciju sarežģītā brīdī.

Tomēr galu galā mēs atgriežamies pie tā, ka lēmums par ieguldījumu veikšanu ir  jāpieņem, pamatojoties uz esošajām zināšanām. Lai gan pašlaik mēs varētu precīzi prognozēt katras UPM akcijas peļņu gada sākumā, tomēr joprojām nevaram pateikt, kāda būs akciju cena, un vai tagad ir īstais laiks pirkt vai nē. Ieguldījumi ir ilgtermiņa pasākums, un tāpēc mēs vairāk koncentrējamies uz kvalitatīvu uzņēmumu meklēšanu, nevis uz atsevišķu cenu līkņu tulkošanu. Ja uzņēmums attīstās pareizajā virzienā, tam protams agrāk vai vēlāk sekos arī akciju cena.

Samuli Outinen
Mandatum Life portfeļa pārvaldnieks


Similar articles