Rendija Zakerberga: Uzņēmējdarbība ir kā nebeidzams brauciens pa amerikāņu kalniņiem

randi_zuckerberg_main

Rendija Zakerberga bija Facebook mārketinga direktore no 2004. līdz 2011. gadam. Pēc tam viņa izveidoja uzņēmumu Zuckerberg Media un ir sarakstījusi vairākas grāmatas.

Rendij, kas ir svarīgāks – biznesa ideja vai komanda?

Es laikam nespēšu nosaukt nevienu start-up uzņēmumu, kura biznesa ideja vēl piecus gadus pēc tā dibināšanas būtu saglabājusies oriģinālajā formā. Pasaule un situācija tirgū mainās tik ātri, ka arī idejām ir jāmainās tai līdzi. Šādā pastāvīgi mainīgā pasaulē ir ļoti svarīgi katram darbiņam atrast īstos cilvēkus.

Lai gan tehnoloģiju aprindās bieži tiek uzsvērts konkrēts uzņēmuma dibinātājs, svarīga ir visa pamatkomanda. Tehniskais izpildījums ir tikai viens no soļiem, kas jāsper, pirms ideju patiešām var laist tirgū.

Kas vieno sekmīgus uzņēmējus?

Uzņēmējdarbība ir kā amerikāņu kalniņi. Kad esi uzņēmējs, izjūtas un situācijas visu laiku mainās; reizēm vienā un tajā pašā dienā sajūties gan kā pasaules valdnieks, gan zemāks par zāli, un tad atkal nokļūsti virsotnē. Šo pastāvīgo nedrošību un nemieru nav viegli izturēt. Sekmīgus uzņēmējus bieži raksturo tas, ka viņi labāk par citiem spēj tikt galā ar šiem izjūtu un notikumu radītajiem amerikāņu kalniņiem.

Tu biji viena no pirmajiem Facebook darbiniekiem un rūpīgi seko līdzi mediju un tehnoloģiju nozarēm. Kam tieši šobrīd pievērsta tava uzmanība?

Mani ir ļoti ieinteresējis kid-tech jeb tehniskie risinājumi, kas atvieglo dzīvi bērniem un ģimenēm, kurās aug bērni.

Otrs no svarīgākajiem trendiem ir mediju nozarē – cilvēkus atkal interesē garie formāti. Ilgu laiku šķita, ka cilvēku spēja koncentrēties kļūst aizvien vājāka un mediju temps – aizvien ātrāks. Pēdējo gadu laikā tomēr parādās daudz piemēru tam, ka ir pieprasījums pēc gara vēstījuma – vienalga, vai runājam par podkāstiem, detalizētām reportāžām vai jebko citu. Brodvejā tiek rādītas pat septiņas stundas garas izrādes! Brodveja, protams, ir galējs piemērs, bet arī tā ilustrē šo pašu fenomenu: cilvēki vēlas sevi izaicināt un attīstīt.

Cik svarīgs, tavuprāt, darbā ir radošums?

Tā ir viena no svarīgākajām lietām. Daudzās darbavietās riskēšanu nenovērtē, un tas var novest pie zināmām bailēm. Kad vadīju Facebook mārketinga nodaļu, es pat nomainīju tās nosaukumu uz „Radošo mārketingu” (Creative Marketing). Tas it kā atslēdza radošo potenciālu un ļāva cilvēkiem ierosināt arī pavisam trakas idejas.